Een beetje voorbereidingen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Bram Workum - WaarBenJij.nu Een beetje voorbereidingen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Bram Workum - WaarBenJij.nu

Een beetje voorbereidingen

Door: Bram van Workum

Blijf op de hoogte en volg Bram

03 Maart 2010 | Nederland, Leiden

Zoals iedereen wel weet wil ik langer dan 6 maanden in Brazilië kunnen verblijven maar dat gaat zomaar niet!

Ik wil vrijwilligerswerk gaan verrichten in een “sociaal” werkveld. De Braziliaanse overheid heeft daarvoor een visum bedacht waar je nogal wat werk voor mag verzetten eer je het krijgt. Het heet: VITEM I assistência social. Je moet er het onderstaande voor organiseren voordat je ervoor in aanmerking komt en dan mag je nog een maand of 3 afwachten voordat je een definitief antwoord krijgt.

De eisen:


Consulaat-Generaal van Brazilië
Stationsplein 45-3013 AK Rotterdam

TIJDELIJK VISUM VITEM I. VOOR HET VERLENEN VAN VRIJWILLIGERS DIENSTEN BIJ RELIGIEUZE INSTELLINGEN OF NIET-OVERHEIDSINSTELLINGEN ZONDER LUCRATIEVE DOELEINDEN Resolutie n° 68, van 07/12/2005 van het CNIG en NSCJ 11.4.41, LETTER C

http://www.mte.gov.br/legislacao/resolucoes_normativas/2005/rn_20051209_68.pdf

Geïnteresseerden moeten minstens gedurende de laatst kalenderjaar woonachtig zijn in Nederland en dienen persoonlijk de volgende documenten over te leggen bij het Consulaat-Generaal te Rotterdam.

1. document van de instelling in Brazilië, met daarin een uitnodiging aan de buitenlander voor het verrichten van vrijwilligerswerk met notariële legalisatie in Brazilië..
2. oprichtingsakte of sociale statuten van Braziliaanse Instelling, geregistreerd bij de daartoe bevoegde orgaan
met notariële legalisatie in Brazilië..
3. benoemingsakte, van de aangestelde of gekozen huidige directie met notariële legalisatie in Brazilië..
4. bewijs van inschrijving bij de respectievelijke Raad voor Sociale Hulpverlening of, indien van toepassing, bewijs verstrekt door her Ministerie van Justitie, van een als zodanig Burgerlijk Vereniging van Maatschappelijk Belang met notariële legalisatie in Brazilië..
5. document waarin een beschrijving wordt gegeven van de plaats waar het vrijwilligerswerk wordt verricht en
de activiteiten die door de buitenlander zullen worden verricht met notariële legalisatie in Brazilië..
6. document waarin de instelling zich verantwoordelijk stelt voor het onderhoud van de buitenlander tijdens zijn verblijf in Brazilië en voor de terugkeer naar het land van oorsprong met notariële legalisatie in Brazilië..
7. document waarin de instelling zich verantwoordelijk stelt voor alle onkosten met medische hulp en ziekenhuisopname van de buitenlander en zijn familieleden gedurende zijn verblijf in Brazilië met notariële legalisatie in Brazilië..
8. originele Verklaring Omtrent het Gedrag, niet ouder dan 90 dagen - internationaal model - wordt gelegaliseerd door het Consulaat-Generaal..
9. bewijs van opleiding of beroepsmatig kennis in overeenstemming met het vrijwilligerswerk dat in Brazilië zal worden verricht, gelegaliseerd door Ministerie van Onderwijs, vervolgens door Buitenlandse Zaken, daarna vertaald in het Portugees. School curriculum cijferlist.
10. bewijs dat de instelling volledig en normaal functioneert met notariële legalisatie in Brazilië..
11. kopie van de bladzijden met persoonsgegevens uit het paspoort van de aanvrager wordt gelegaliseerd door het Consulaat-Generaal..
12. origineel Uittreksel uit de Geboorteregister - internationaal model - wordt gelegaliseerd door het Consulaat-Generaal..
13. originele Uittreksel uit het Bevolkingsregister/basis administratie - internationaal model - wordt gelegaliseerd door het Consulaat-Generaal.
14. één pasfot 3x4 cm
15. vult het visum aanvraagformulier online https://scedv.serpro.gov.br en stuur het op.
Print het protocol, plak de pasfoto er op en breng het naar het Consulaat met de rest van de vereiste documenten.

Aan de buitenlander die als directeur of bestuurder van een religieuze, sociaal-maatschappelijke of overheidsinstelling zonder lucratieve doeleinden, naar Brazilië wil gaan kan een permanent visum worden verleend voorzien in artikel 18, Wet 6.815/1980 naast de bovengenoemde documenten dient dan tevens worden overlegd
16. document waarin de buitenlander in de genoemde functie wordt aangesteld, volgens voorschrift geregistreerd bij de daartoe bevoegde orgaan of een officieel document waar machtiging wordt verleend aan de buitenlander met notariële legalisatie in Brazilië..

NB 1. Dit soort visum moet worden goedgekeurd door het Braziliaans Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Consulaat-Generaal zal hiertoe een verzoek indienen. De procedure kan tot 12 weken duren.
NB 2. Buitenlandse documenten die gebruikt worden voor de aanvraag van VITEM I dienen eerst gelegaliseerd worden door het Consulaat-Generaal, waarbij de daaraan verbonden kosten worden berekend € 18,00 per document – Tabel 416.. De gelegaliseerde Braziliaanse documenten worden in kopievorm, zonder bijkomstige vereisten, geaccepteerd, mits zij samen met het origineel getoond worden. In alle andere gevallen is notariële legalisatie van de fotokopieën vereist. De leges voor VITEM I, reeds goedgekeurd door Brasília, bedragen € 54,00- Tab. 231



Het is nogal wat om bijeen te verzamelen, vooral omdat de documenten die je bij de gemeente haalt geld kosten, legalisatie van diploma’s niet gratis is en dan moet je nog contact opnemen met de organisatie in Brazilië zodat ze papieren op sturen die je bij punt 1t/m7 , 10 en 16 nodig hebt. Ik heb nu alles wat ik in Nederland kan regelen, geregeld en dat kostte al bijna 400 euro omdat een beëdigde vertaling van mijn diploma ook een prijskaartje heeft. Ik hoop alleen dat men in Brazilië op tijd hun documentatie toestuurt zodat ik een visum kan aanvragen. Lukt dat niet dan ga ik nog steeds maar dan regel ik ter plaatse wel wat ik kan doen om langer te blijven.

Deze week ga ik in ieder geval beginnen met alle spullen die ik mee ga nemen en ik denk dat ik in April mijn ticket kan kopen. Ik zag bij de JoHo company een portemonnee annex tas die verstevigd is met staaldraad tegen pickpockets en overige gelegenheidsdieven, geen overbodige luxe denk ik zo. In de allerlei boekjes over Brazilië lees je ook tips om altijd een klein beetje geld bij je te hebben en de rest te bewaren in een kluis van het hotel waar je verblijft. Nu zal het in mijn geval wel los lopen wat ik denk dat ik hooguit een week in Rio ga doorbrengen met het carnaval.

De plaats waar ik ga werken oogt in ieder geval een stuk gemoedelijker als het om veiligheid gaat. Het is een plaatsje dat op zo’n 200km van Rio ligt, middenin de bergen. Er wonen zo’n 3400 mensen en de gemiddelde temperatuur slingert rond een frisse 26 graden Celsius. Op de site van Pequeri zie je dat het een keurige nette gemeenschap is met veel feestelijkheden en een prettige omgeving om te wonen en te werken. http://pequeri.mg.gov.br/index.php

Net buiten Pequeri ligt dan Sitio Shalom waar Remer het opvang project heeft voor kinderen uit Brazilië. Ze wonen daar in huisjes op het terrein en gaan dagelijks, onder begeleiding, naar een school zo’n 2 km verderop. Daarnaast krijgen ze de nodige sport en spel activiteiten aangeboden en doen de kinderen mee in alle taken die gedaan moeten worden op het terrein. Het algemene doel van dit alles is het bieden van perspectief en een beeld hoe het ook anders kan. In 1e instantie ging het om kinderen uit de Favelas van Rio maar tegenwoordig heeft de Braziliaanse overheid ook zijn weg gevonden naar Sitio en verblijven er ook kinderen die uit huis zijn geplaatst door een rechter. Het lijkt dan dus sterk op mijn huidige werk bij Curium-LUMC in Oegstgeest. Ik ben benieuwd of ik iets kan toevoegen aan het werk te plaatse want ik ben benieuwd of verschillende “types”kinderen een gepaste aanpak krijgen maar wellicht zitten de kinderen met een verstandelijke handicap naast gezonde kinderen in een klas.


Het zal wel wat worden daar want het werk liegt er niet om. Vele kinderen worden aan de zorgen van Sitio Shalom toegewezen in de hoop dat ze daar stappen zullen nemen aan een stabielere maar ook veiligere toekomst. Als je de cijfers her en der leest dan gaat het er hard aan toe. In het afgelopen 3 jaar vielen er 10duizenden doden in de sloppenwijken. Als je daarbij bedenkt dat dit de cijfers van de mortuaria zijn dan komende doden die nooit gevonden worden er nog bij.
Vele kinderen die op Sitio verbleven zijn in het verleden omgekomen door toedoen van mafia uit de sloppenwijken of domweg verdwenen zonder dat er ooit nog iets van hen werd vernomen.
Makkelijk is anders maar als je wat met deze kinderen bereikt, al staan ze alleen maar te zingen onder de douche dan is al heel wat bereikt en kunnen we hopen op een beter toekomst.


  • 11 Maart 2010 - 13:59

    JeffreyJ.:

    Is dat alles? uitstekende vereisten van de braziliaanse overheid, vind ik, niets mis mee, alleen jammer dat het nogal prijzig is om alle documenten te regelen.

  • 11 Maart 2010 - 17:33

    Bram:

    O er is ook niks -mis- met de eisen. Ik vind het logisch dat ik kan aantonen niet voor een of andere malafide organisatie te werken enzo. Het kost alleen onnoemelijk veel tijd en een best hoop geld.

    Het leuke is wel dat ik uit Brazilie heb gehoord dat het wel goed komt met de documenten die ik van hen nodig heb. Dus het zou zomaar kunnen lukken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Bram

Actief sinds 18 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1165
Totaal aantal bezoekers 27295

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Wonen en werken in Brazillie

Landen bezocht: