Er kan altijd overal wel wat gebeuren - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Bram Workum - WaarBenJij.nu Er kan altijd overal wel wat gebeuren - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Bram Workum - WaarBenJij.nu

Er kan altijd overal wel wat gebeuren

Door: Bram van Workum

Blijf op de hoogte en volg Bram

07 December 2010 | Nederland, Leiden

En we zijn weer in Pequeri.

Rio is rustig geweest de afgelopen week, heel rustig. De wijken waar het begon waren niet hermetisch afgesloten maar wel kalm, vooral door de schok denk ik. En eerlijk is eerlijk; Ik heb bustourtje ondernomen om in gesprek te raken met agenten die daar aan het werk waren maar dat is niet gelukt want ze waren al vertrokken.

Voor de mensen die nu aan het plafond hangen: ik had wel plekken uitgezocht die al rustig waren en volgens de kranten alleen een politie aanwezigheid hadden geen lopende acties en bovendien vlakbij de rand van de gewone veilige gebieden zaten. Zoals de baas van mijn Hostel terecht opmerkte: [b]“het is in die wijken nu veiliger en rustiger dan op het strand”[/b] daar zag ik 2 dagen later namelijk wel een bebloed T-shirt liggen terwijl in de wijk waar ik was een straatfeestje werd gevierd. Echter was er waar ik heen was gegaan geen agent te bekennen en heb ik met de buschauffeur een ijsje en burger gegeten in een wijk die er uit zag alsof het geen frisse wijk was.

Het is zogezegd heel makkelijk om weinig meer te merken van al het geweld wat zich nog steeds afspeelt in de wijken rondom Rio. Ik kan mij dan ook het een en ander voorstellen bij de verhalen van vroeger over hoe het leven in steden doorging terwijl een vijandelijk leger de boel al aan het belegeren was in de buitenwijken. Al herinneren de dagelijkse patrouilles van gevechtshelikopters wel aan de werkelijkheid.

De sloppenwijk waar het in eerste instantie om ging heet Complexo do Alemão en dat is een grote wijk van 300.000 inwoners met kleine miniwijkjes er middenin. Deze waren dan gereserveerd voor speciale bewoners ofzo maar dat is nu wel ontworteld door de politie, min of meer. In de afgelopen dagen (sinds vorige weekend) is er niet veel meer voorgevallen in de stad. Het nieuws gaat vooral over de politie en hoe die met gemak de wijken opruimt. Zo zijn er 100-den mensen gearresteerd, drugs holen/huizen opgeruimd en gaat de politie en het leger voorlopig door met deze actie. De boeven zouden zich verplaatst hebben naar andere wijken waaronder Rocinha en dus blijft het leger nog 6 maanden met de politie samenwerken om verschillende wijken op te ruimen. Het criminele element wordt duidelijk over de bergen gejaagd of gearresteerd om maar een soort buffer te bouwen voor de komende jaren.

Het is grappig om te zien hoe kinderen zijn gaan zwemmen in zwembaden van drugsbaronnen terwijl de politie er 2 stappen vandaan het huis nog doorzoekt. Een hoop mensen melden in de krant (redelijk anoniem zoals: een pastoor uit wijk X) dat ze blij zijn dat de criminelen nu weg zijn en dat er weer vrede is. Echter vreest men dat de boeven ooit weer terug komen en mijnsinziens zijn vele ook niet weg maar houden ze zich gedeisd. Wat ik dan wel een mooie bonus vindt is dat de infrastructuur van de smokkelaars wordt afgebroken. Vele tunnels/bunkers en verborgen holen worden opgeblazen of gesloopt maar dan ook echt afgebroken en niet simpelweg bedolven ofzo want anders graven ze het weer uit. Ook de mensen die zich in de krant uitspreken tegen de drugssmokkelaars durven nu meer te zeggen over de afgelopen jaren en je ziet daarin ook dat ze het zat zijn en serieus genomen willen worden. Iemand hier naast mij vermeldde cynisch dat ze alleen maar aanschuiven met diegene die ze als de sterkste zien en dat als de drugsbaronnen er weer zijn dat ze weer hun mond houden en toestaan wat de boeven maar willen. Echter geloof ik het stiekem wel als er 100den briefjes verschijnen in de straten waarop in verschillende handschriften te lezen is dat men vrede wil. Vooral de protestmars van zwangere vrouwen met “Paz e Segurança” op hun buik was aangrijpend.

Hoe dan ook de kranten staan bol van de overwinningen op de misdaad. 25 November is , zoals een blad meldde, de dag dat Brazilië begon aan de overwinning op de misdaad. Al met al heeft het de 1e week 45 levens geëist waaronder een aantal agenten maar ik denk dat er wel iets meer doden zijn gevallen die niet te tellen zijn of geteld worden. Zoals mensen die bedolven werden onder een instortend huis toen een licht pantservoertuig er een granaat doorheen schoot bijvoorbeeld.

Overigens: “uitroken” of “uit hun holen roken/jagen” nemen ze letterlijk hier ;)

http://g1.globo.com/videos/jornal-nacional/v/bope-continua-a-investigar-metodos-e-rotas-de-fuga-de-traficantes-do-alemao-rj/1386225/

http://www.youtube.com/watch?v=ZtCKaH5SpZo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mRLoyxv041g&feature=related (vanaf 1.30)

http://4.bp.blogspot.com/_HWYIKkFMsdo/SlfFJZbpVNI/AAAAAAAAC5s/PoRSIq2_W9Y/s400/BOPE.jpg

De Bope’s zijn hard aan het werk in ieder geval (Battalão Operacão Policia Especial. spreek uit: Boopies)…

Uiteindelijk heb ik het er dan maar even van genomen in Rio. Christo Redentor, museumpje, grote kerk en de hele stad doorgewandeld en wat rond de stranden gefietst. Het leven hier (en tot dusver in heel Brazilië) is best duur met prijzen die op of over de Europese prijzen liggen. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik ook niet maar ondanks dat ik nog geen restaurant van binnen heb gezien gaat het hard met mijn geld. Het zit ‘m vooral in de kleine dingetjes natuurlijk zoals een drankje hier en een klein broodje daar maar dat moet dus echt -nu- ophouden want anders is mijn geld op voordat ik hier klaar ben.

In zo’n stad als Rio is het wel logisch dat je geld kwijtraakt wat alles is te ver om te lopen (als toerist dan) en voor een retourtje ben je sowieso 3 euro kwijt of meer afhankelijk van het type bus. Ondanks dat is Rio wel een indrukwekkend gekkenhuis en kan je maanden kwijt zijn aan rondwalen voordat je alles gezien hebt wat er te beleven valt. Ipanema en Copacabana zijn de reputatie waard maar Tijuca en Botafogo zijn ook hele fijne wijken om te wezen. Ik ben dan ook in Botafogo naar een dansles avond geweest en daar heb ik even meegedaan met de Zouk les wat op zich wel ging. Ik moet alleen eens af leren om grote bewegingen te maken in kleine ruimtes, al die botsingen maak je geen vrienden mee. Naderhand kreeg ik nog een kaartje voor een feest in mijn handen gedrukt en daar ben ik ook heen gegaan om te dansen met de Cariocas :). Naderhand liep ik met een enorme grijns de metro uit en op de hoek zat een kerel op de grond met een liter cola en een enorme burger van Bob’s burgers (variant op McDonalds). Hij zit daar altijd op die straathoek portretten te tekenen en stripjes te maken van korte verhaaltjes die mensen vertellen. Hij had dezelfde grijns…

In Lapa vind je een hoop jonge cultuur. De wijk is vrij liberaal en op vrijdagavond tref je overal zoenende stelletjes. Niet geheel onbelangrijk ook homoseksuelen mensen staan op straat te zoenen en ik vroeg mij af of dat in Nederland ook al kan. Terwijl Brazilië nog steeds een land is dat het openlijk veroordeelt als de heren/dames politici ernaar gevraagd wordt. Het is een mooi voorbeeld van de vele dubbelzinnigheden die hier leven.

In het hostel waar ik zat heb ik weer wat Facebook vriendjes opgedaan en gezien dat Rio ook last heeft van “foute” toeristen die alleen hier komen voor de drugs en prostitutie (zie foto 2.). Zoveel aantrekkingskracht gaat er van deze stad uit dat er veel mensen afkomen op het andere gevaar. Niet alleen ik ga er kijken wat er is gebeurt maar je hebt ze ook die er baat bij menen te hebben en er gebruik van maken. Zo ook de kerel op die foto maar ook het personeel van het hostel deed eraan mee. Des te meer reden voor mij om zoveel mogelijk Rio te laten zien als een normale stad wat hoe sterker de reputatie van gevaarlijk roverseiland hoe minder kans sommige mensen hebben om als normaal gezien te worden. Uiteindelijk zijn ze daar slachtoffer van denk ik.

Morgen maar eens de beloofde danslessen voor de kinderen oppakken :) Hier op de Sitio heeft het niet stilgestaan en heb ik onderhand mijn antenne binnen. Hopelijk krijg ik binnenkort toestemming om te beginnen met bouwen zodat het maar snel staat hier

PS. Op de dag dat ik weer terugging met de bus kreeg een kerel het gedaan om 325 Reais uit mijn broekzak te plukken. Ik besloot niet in Rio te blijven zonder geld maar door te gaan met het buskaartje dat ik al had. Echter wordt een aangifte doen lastig wat je kan niet in een andere staat iets aangeven of invullen dat moet echt in het juiste gebied. Wordt vervolgd dus.

PPS. Ik parkeer alles op Flickr dus ook de suffe snapshot foto’s van eigenlijk niks.

  • 07 December 2010 - 20:34

    ToolkiT:

    Leuke update, maar plaats ook ff een link naar je flickr account voor de foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Bram

Actief sinds 18 Feb. 2010
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 27299

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Wonen en werken in Brazillie

Landen bezocht: