Week 1 - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Bram Workum - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Bram Workum - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Bram van Workum

Blijf op de hoogte en volg Bram

08 November 2010 | Nederland, Leiden

Ik heb er nu koud een week of anderhalf op zitten en een normale vraag is dan: wat is jouw eerste indruk? Wel, dat zijn er nogal veel. Alles is nieuw en onbekend dus ik poog eens alles op een rijtje te zetten: Ik had na een lange vliegreis van een kleine 13 uur en lange rit van 3 uur door het land de moeheid wel in de benen en de 1e dag begon gelijk al goed met een spelletjesmiddag van de 2 Belgische vrijwilligsters op het terrein. Ik had wel 12 uur geslapen maar het was gelijk actief zijn, natuurlijk…

De kinderen keken nogal de kat uit de boom maar zodra ik mijn camera tevoorschijn haalde was het ijs gebroken. De dagen daarop leer je elkaar een beetje kennen en merk je dat ze wel benieuwd zijn waarom 1 Nederlander en 2 Belgen de moeite nemen om 10.000KM af te leggen om wat spelletjes te komen doen. Iedereen op het terrein is desondanks bekend met vrijwilligers die langskomen en meehelpen. Je krijgt er een warm onthaal en de kinderen nemen het heel serieus om de vrijwilligers (mij in dit geval) fatsoenlijk Portugees te leren. De lessen die ik voor mijzelf had genomen zijn namelijk hoogstens genoeg geweest om met de kinderen door te nemen hoe je dat allemaal wel moet uitspreken want ik was/ben onverstaanbaar. Maar gelukkig voor mij hebben enkelen zich opgeworpen als mijn vertalers en helpers dus het gaat goed en hard met de taal leren. Ze vonden mijn foto’s en filmpje van thuis leuk en ze zijn benieuwd of mijn familie nog langskomt.

Verder ben ik meegenomen naar menig kerkdienst en een familie feest op zo’n 2 uur rijden de bergen in. Ik ben mee het dorp in gesleurd en heb geleerd dat de plaatselijke eetgewoontes vooral draaien om vlees en rijst met bonen, maar vooral vlees.

Ik moet overigens wat sport activiteiten gaan ondernemen wat ik groei hier geheid dicht, wellicht wat ochtend dans dingen voor ze naar school gaan ofzo.

Maar na een aantal dagen kijken durven de kinderen steeds meer te vragen en kan ik ook meer gaan doen met ze. Zo zijn we ’s nachts naar het meertje gegaan om te vissen en vuurvliegjes te vangen (welke vet cool zijn). Naderhand bleken een paar ventjes 6 kikkers te hebben gevangen die ze vervolgens bij het huis gingen villen en koken… Gek gezicht zo’n kikker zonder vel met alleen spier en skelet nog over.

Afgelopen weekend ben ik met de pubers naar een dienst van de plaatselijke methodisten kerk geweest en dat is altijd goed voor een feestje. Veel muziek dans en massaal met z’n allen meedoen. Geen serieus gedoe zoals bij ons. Men meent het natuurlijk wel maar er is daar ,in die kerk, veel beleving en opleving. De pastoor hield een die avond een vrij lange preek met tussendoor wat dans en muziek van de kinderen waar ik mee was. Ze hadden er een mooi stukje van gemaakt maar kinderen blijven kinderen dus enkelen gingen uit de maat of de verkeerde kant op maar dat deed niet af aan de schoonheid van het geheel. Wat mij opviel aan de dienst is dat er een lied tussen zat dat zei hoe de dromen van God groter zijn dan de onze maar, en vergeef me als ik tegen wat schenen schop, het lijkt mij dat hetgeen op de Sitio gedaan wordt wel net zo’n grote droom is en dat men het onmogelijk volhoudt waar de dienst zei dat God het onmogelijke mogelijk maakt.

Hoe dan ook op de weg terug voelde ik mij er helemaal bij horen omdat de meiden perse met me wilden dansen en de jongens het niet nalieten mij uit te dagen of bijdehand te doen, is toch een mannending dat stoerdoenerij…

Overigens krijgen jullie dit tekstje met dank aan Tefal want de verbinding hier is wel dusdanig gaar dat ik maar een versterker heb gebouwd (WokFi , Pantenne). Hetgeen de bazin wel beviel dus of ik even 2 of 3 hele grote wil bouwen… Nou dat kan mevrouw en wel voor 100,- a 150,- per stuk. Ik denk echter wel dat als een dergelijk bedrag problematisch dat ik zelf wel wat bijleg want bedrijven vragen hier voor een echte antenne 1500 euro en dat is er dus maar 1. In Nederland kost het bijkans hetzelfde bedrag voor 1 antenne die 5km gegarandeerd haalt. Ik hoef maar 500meter en met de juiste installatie haal ik nog de 75km. Moet ik wel een grote wok voor hebben

Tot zover mijn opsomming en over een tijdje nog meer met hopelijk een filmpje. Hieronder een linkje naar wat foto’s op Flickr (klik rechts op Brasil)

http://www.flickr.com/photos/roflastc/

  • 08 November 2010 - 21:24

    Julia:

    ieuw @ kikkers
    wow @ fotos
    jeee @ kerk, dansen en vissen 'by night'.

    Lang leve Tefal!

  • 09 November 2010 - 19:40

    Annette:

    Heeeej bro!

    Dat klinkt allemaal erg gaaf! Foto's zijn erg mooi.

    Zal ik een mail naar tefal sturen met het verzoek of ze een wok willen doneren aan jullie? Lijkt me wel lache!

    Ben blij dat jeje draai vind stukkie bij beetje.
    Hier is het nu koud en nat aan het worden. Vandaag was het 5 graden, brrrrr, maar misschien krijgen we wel weer sneeuw in december. zou ik wel leuk vinden.

    Ik heb dinsdag mijn 1e theorie en praktijk les duiken, jeeejjj, zin in.

    Nou tot gauw dan maar weer.

    dikke kus je zus

  • 12 November 2010 - 18:02

    Arjan:

    Hey
    Leuk om ervaringen te lezen. Hou ons op de hoogte
    Groet Arjan (ergens verweg werk... hihi)

  • 13 November 2010 - 17:52

    @Arjan:

    You got it Arjan.

    Als je nog wat mensen weet aan te melden met hun email adres dan krijgen ze ook mijn berichtjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Bram

Actief sinds 18 Feb. 2010
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 27322

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Wonen en werken in Brazillie

Landen bezocht: